Do czasu zaktualizowania nowej strony tutaj możesz przejść do poprzedniej wersji

 
  Strona główna
  nowości
  Pokazy Lotnicze
  Muzea lotnicze
  Katastrofy
  Wydarzenia
  Ludzie lotnictwa
  Z życia lotnisk
  Firmy Lotnicze na Podbeskidziu
  Ratownictwo lotnicze
  Lotnictwo Wojskowe
  Lotniska
  Samoloty
  Szybownictwo
  Śmigłowce
  Spadochroniarstwo
  Lotniarstwo
  Paralotnie
  Balony
  Modelarstwo
  Konstruktorzy SZD
  Kronika Aeroklubu Bielsko-Bialskiego 1945-1965 rok
  Historia Lotnictwa
  Mała Encyklopedia Lotnicza 1938 rok
  Odeszli od nas
  Okiem Karykaturzysty
Sonda
Ulubione tematy :
:: lotnictwo
:: architektura miast
:: przemysł
:: zabytki
:: przyroda
:: dziennik gorgola
:: reportaże
:: inne

Zdjęcie tygodnia


powiększ

Dziennik Gorgola


Dzień 10 - pierwszomajowy koncert gitarowy ! Czyli jak pokopał mnie prąd.

Dzień 9 - Zbójnik Jakubek i spotkanie integracyjne w Krynicy.

Dzień 8 - Bohumil Śindelek - wspomnienie o pionierze lotniarstwa z Czech. 31.05.2011r.

Reklama


   
 
 
Google
Pokaż artykuły w tej kategorii

Adam Zientek 03.09.1919 - 19.11.2008r - LOTNICZA LEGENDA BESKIDÓW

[ Żyją jeszcze nieliczni , pamiętający początki lotnictwa. Do wczoraj był wśród
nas Adam Zientek , który nie tylko pamiętał początki ,ale tworzył lotnictwo w naszym regionie i niemal do wczoraj twórczo funkcjonował w tej pięknej dziedzinie ... ]

Powyżej fragment tekstu autorstwa Tomasza Kawy w ciekawy sposób przybliżający sylwetkę Adama Zientka.
Tekst który warto przeczytać - link do strony:
http://www.glidezar.com/index_pl.php?action=aktualnosci&subaction=show_more&id=220&page=0


Adam Zientek 03.09.1919 - 19.11.2008r - Uroczystości pogrzebowe

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

Adam Zientek 03.09.1919 - 19.11.2008r - ŻYCIE ZA STERAMI

Jednymi z tych, którzy wyznaczają w lotnictwie nowe drogi, znajdując się w awangardzie jego rozwoju, są piloci doświadczalni. Tragiczny los mitycznego Ikara dowodzi jednak, iż realizacja odwiecznego ludzkiego marzenia, oderwania się od ziemi i szybowania w powietrzu niczym ptak, nie zawsze kończy się zwycięstwem człowieka nad żywiołem.
Wiele na ten temat mógłby powiedzieć Adam Zientek, urodzony w 1919 r. w Olbrachcicach na Zaolziu, mieszkający następnie w Ligotce Kameralnej pilot szybowcowy, będący przez kilkadziesiąt lat jednym z czołowych szybowcowych pilotów doświadczalnych w Polsce. Do dnia dzisiejszego spędził on za sterami 154 typów szybowców przeszło 6.600 godzin. Kiedy członkowie cieszyńskiego Koła Szybowcowego "Start", pod kierunkiem instruktora Ludwika Puzonia, przystąpili w 1934 r. na Mnisztwie-Gułdowach do pierwszych lotów szybowcowych, szybko znalazł się wśród nich także niespełna 15-letni Adaś - beniaminek kursu.
30 lat póĽniej napisze o tym w swojej książce "Wielka przygoda": "Nie zaniedbując nauki korzystałem z każdej sposobności doskonalenia się w szybownictwie. Zdobywałem ciągle nowe umiejętności, stale będąc najmłodszym w swojej klasie". Do wybuchu II wojny światowej, szkoląc się w ośrodkach szybowcowych na górze Chełm w Goleszowie, w Katowicach oraz w legendarnej Bezmiechowej, uzyskał najwyższą ówcześnie kategorię pilota szybowcowego, czyli kategorię "D". Jednym z ciekawszych jego lotów był, podjęty spontanicznie na wiosnę 1938 r., zespołowy przelot dwóch szybowców z góry Chełm do Krakowa, który młody pilot wykonał wraz z Andrzejem Koziełem, kierownikiem tamtejszej szkoły szybowcowej.
Jedyną przerwę w rozpoczętej w 1934 r. i kontynuowanej do chwili obecnej lotniczej biografii Adama Zientka stanowi okres wojny. W pierwszych powojennych latach kontynuował on karierę sportową, ustanawiając 6 rekordów krajowych. Latem 1947 r. na prototypie "Sępa" pokazał lwi pazur podczas międzynarodowego zlotu szybowcowego w szwajcarskich Alpach. W następnym roku wraz z Ireną Kempówną i Edwardem Adamskim uczestniczył w głośnym przelocie zespołowym 3 szybowców z góry Żar przez południową granicę, lądując na radzieckim lotnisku w Wiener Neustadt w okupowanej Austrii.
Polskich szybowników nie ominęła jednak surowa nagana za naruszenie granicy. Mimo to, w kilka lat póĽniej, znów niezauważony przez nikogo, poleciał niespełna 600 kilometrów z Grudziądza w kierunku wschodnim, przez Wilno i Kowno, aż nad granicę radzieckiej Łotwy. Uzyskany w tym locie trzeci diament ukoronował i zakończył jego karierę sportową. Adam Zientek był zwycięzcą rozegranych na Żarze w 1948 r. pierwszych powojennych krajowych zawodów szybowcowych. PóĽniej w ślady ojca poszedł, a nawet go prześcignął, jego syn Stanisław, który po ukończeniu Politechniki Warszawskiej został konstruktorem w bielskich zakładach szybowcowych, zaś jako zawodnik wielokrotnie brał udział w szybowcowych mistrzostwach kraju i świata. Do dziś pozostaje on jednym z trzech Polaków, którym udało się pokonać mityczną barierę przelotu 1000 kilometrów.
Prawdziwy rozwój lotniczej kariery Adama Zientka nastąpił z chwilą rozpoczęcia przez niego w 1947 r. pracy w Instytucie Szybownictwa w Bielsku, na którego bazie powstały następnie Szybowcowe Zakłady Doświadczalne i Państwowy Zakład Lotniczy w Bielsku-Białej. W zakładach tych, będących głównym producentem szybowców w Polsce, przez 40 lat pracował jako pilot doświadczalny. Oblatywał większość prototypów produkowanych po wojnie w naszym kraju szybowców. Wielokrotnie prezentował polskie szybowce za granicą, m.in. na renomowanych salonach lotniczych w Farnborough i Le Bourget. Na przestrzeni wielu lat prowadził w krajach skandynawskich oraz w Niemczech, Austrii i Włoszech kursy akrobacji szybowcowej. Doświadczenia zebrane podczas prekursorskich lotów na tzw. "fali", przedstawił na kartach wydanego na początku lat 50. podręcznika "Na falach halniakowych".
Porównując loty sportowe z lotami doświadczalnymi Adam Zientek podkreśla ogromną różnicę pomiędzy nimi. - Latanie sportowe - zauważa - jest wykonywane dla przyjemności, wtedy kiedy są dobre warunki. Z kolei latanie doświadczalne jest bardziej interesujące, ma bowiem wykazać wszystkie pozytywne i negatywne cechy nowego szybowca. Dlatego odbywa się według z góry założonego programu, bez względu na aktualne warunki pogodowe. O tym, że przy takich założeniach liczba lądowań nie zawsze zgadza się z liczbą startów, przekonał się on w swojej karierze trzykrotnie, kiedy ratował się z opresji skokiem na spadochronie. Nigdy nie zapomni lotu na prototypie szybowca bezogonowego, którego skrzydła wpadły w takie drgania, że omal nie utracił przytomności. Dopiero rozbicie owiewki kabiny przez oderwane skrzydło umożliwiło mu wydostanie się ze szczątków szybowca. O pomniejszych sytuacjach awaryjnych pilot doświadczalny mógłby opowiadać długo, wszak to jego chleb powszedni.
Ta druga strona medalu nie przesłania mu jednak uroków latania. - Nie wyobrażam sobie by latanie mogło mi się kiedykolwiek znudzić - twierdzi stanowczo. Ma ono smak niepowtarzalności, bowiem każdy lot jest inny. Ciągle można się spodziewać czegoś innego. Takie podejście tłumaczy, dlaczego Adam Zientek, mimo swojego zaawansowanego wieku, nie zamierza zrezygnować z dalszego pilotowania szybowców. Jest on obecnie najstarszym w Polsce latającym sportowo pilotem. Z przekąsem jednak zauważa: - Był taki okres, kiedy podczas badań lotniczo-lekarskich zadawano mi pytanie: "Panie, kiedy chce pan wreszcie przestać". Było to bardzo niemiłe, ale to się już na szczęście skończyło - mówi z uśmiechem.
Adam Zientek, choć już od wielu lat na emeryturze, nie przerywa swojej aktywności zawodowej, pracując jako tłumacz w jednej z bielskich firm. Wraz z nastaniem nowego sezonu szybowcowego ma zamiar robić to, co dostarcza mu najwięcej satysfakcji. Po prostu znowu usiąść za sterami szybowca i latać. Pozostaje mu więc życzyć miękkich lądowań!

GRZEGORZ KASZTURA
"Głos Ziemi Cieszyńskiej"
Nr 2/1999

Tak pisał o wspaniałej postaci Adama Zientka 10 lat temu pan Grzegorz Kasztura.




Adam Zientek 03.09.1919 - 19.11.2008r

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

Szybowcowy przelot grupowy z Żaru do Wiednia 27 lipca 1948 roku

:: Szybowcowy przelot grupowy z Żaru do Wiednia 27 lipca 1948 roku
http://stara.gorpol.pl/lotnictwo/ludzie/z/zie.html


Adam Zientek 03.09.1919 - 19.11.2008r

Adam Zientek podczas lotu doświadczalnego szybowcem Jantar 2B





Losowe zdjęcia


powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

Imprezy lotnicze


Promocja Almanachu /Opowieści fotografistów 3/ w Klubie Dziennikarzy pod Gruszką. Kraków 15.03.2017

Festiwal Górski Wondół Challenge VII edycja 03-05 Marca 2017 w Szczyrku i Gliwicach

The World Games 2017 Wrocław 20-30 lipiec 2017