Bielsko tatry
 
  Strona główna
  nowości
  Pokazy Lotnicze
  Muzea lotnicze
  Katastrofy
  Wydarzenia
  Ludzie lotnictwa
  Z życia lotnisk
  Firmy Lotnicze na Podbeskidziu
  Ratownictwo lotnicze
  Lotnictwo Wojskowe
  Lotniska
  Samoloty
  Szybownictwo
  Śmigłowce
  Spadochroniarstwo
  Lotniarstwo
  Paralotnie
  Balony
  Modelarstwo
  Konstruktorzy SZD
  Kronika Aeroklubu Bielsko-Bialskiego 1945-1965 rok
  Historia Lotnictwa
  Mała Encyklopedia Lotnicza 1938 rok
  Odeszli od nas
  Okiem Karykaturzysty
Sonda
Ulubione tematy :
:: lotnictwo
:: architektura miast
:: przemysł
:: zabytki
:: przyroda
:: dziennik gorgola
:: reportaże
:: inne

Zdjęcie tygodnia


powiększ

Dziennik Gorgola


Dzień 10 - pierwszomajowy koncert gitarowy ! Czyli jak pokopał mnie prąd.

Dzień 11 - moje Aleksandrowice

Dzień 9 - Zbójnik Jakubek i spotkanie integracyjne w Krynicy.

Reklama


   
 
 
Google
Pokaż artykuły w tej kategorii

Zmarł inż. Jerzy Kubalańca ( 18.05.1931 - 4.03.2019 )

powiększ

Zmarł inż. Jerzy Kubalańca ( 18.05.1931 - 4.03.2019 )

Jak już wiemy inż. Jerzy Kubalańca, wieloletni pracownik Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych, wspaniała postać, z nieustającym uśmiechem na twarzy opuścił nasz ziemski padół.
Będziemy mieli możliwość pożegnania Jerzego podczas uroczystości pogrzebowej w sobotę 9 marca b.r., o godzinie 13:00 w miejscowości Krzyżowa ( między Jeleśnią a Korbielowem, 40 km od Bielska-Białej ) Kościół Rzymskokatolicki Pw. Niepokalanego serca NMP, Jana Pawła II 226, 34-335 Krzyżowa.
Rodzina


Zmarł inż. Jerzy Kubalańca ( 18.05.1931 - 4.03.2019 )

Smutny ten poniedziałkowy wieczór. Zmarł wspaniały lotnik Andrzej Urbański, ale także zmarł inż Jerzy Kubalańca, wieloletni pracownik Szybowcowych Zakładów Doświadczalnych w Bielsku-Białej.
Urodził się 18 maja 1931 r. w Rokitnie. Szkołę podstawową ukończył w 1945 r., a w 1949 r. – gimnazjum mechaniczne. W 1950 r. uczestniczył w kursie instruktorów modelarstwa lotniczego, po którym podjął pracę w Domu Harcerza w Bielsku. W 1952 r. podjął pracę w SZD na stanowisku ślusarza i naukę w Technikum Mechaniczno-Elektrycznym w Bielsku. W SZD na początku wykonywał okucia do pierwszej serii „Jaskółek”, a po roku awansował na stanowisko brygadzisty. Pracę i naukę przerwało powołanie do wojska. Po demobilizacji w 1954 r. powrócił do pracy i szkoły, którą ukończył w 1956 r. Po ukończeniu szkoły został technologiem w dziale przygotowania produkcji – i tu pierwszą pracą było przygotowanie dokumentacji warsztatowej dla serii „ABC-A”, a następnie „Czajki”, „Wampira” – i kolejnych typów wchodzących do produkcji. Awansował na kierownika działu – jednak gdy podjął studia wieczorowe na Politechnice Śląskiej, konieczna była rezygnacja z absorbującego stanowiska. W 1968 r., już z tytułem inżyniera, został mianowany technologiem wiodącym prototypu SZD-34, a następnie SZD-35, dalej SZD-43, SZD-44 i SZD-45. Przeniesiony na własną prośbę do działu konstrukcyjnej obsługi produkcji seryjnej, otrzymał zadanie opieki nad dokumentacją szybowca „Cobra 15” i współpracy z kooperantami oraz kontynuowania obsługi biuletynowej produkowanych typów, a także udziału w ustaleniu resursu szybowców „Mucha Standard”.
Brał też udział w weryfikacjach szybowców uszkodzonych i opracowywał procesy ich naprawy. Z chwilą przekazania dokumentacji seryjnej „Ogara” sprawował nadzór dokumentacyjny nad jego produkcją. Wprowadzenie do produkcji kompozytów („Jantary”) wymusiło przekwalifikowanie się i nadzór dokumentacyjny nad produkcją szybowców kompozytowych. Następnie objął stanowisko szefa produkcji (1993), przez co ponownie zmienił się tryb jego pracy – którą zakończyło przejście na emeryturę w 1996 r. Obecne hobby to historia szybowców, przy których pracował. Współator książki „Zagraniczne szybowce w Polsce” (2009), "Polskie konstrukcje lotnicze"


Losowe zdjęcia


powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

powiększ

Imprezy lotnicze


26 Mistrzostwa Bielska w gimnastyce sportowej. 2019.03.08

Złap Bakcyla - spotkanie z mistrzami Narciarstwa

X NOWOTARSKI PIKNIK LOTNICZY 7-8. 07.2018